Få hjälp att synas bättre online – få fler kunder

Få hjälp att synas bättre online och få fler kunder

Få hjälp att synas bättre online i Googles sökresultat och på sociala medier. Många företag konkurrerar om kunderna på webben och det krävs kontinuerligt ett aktivt arbete med att få en bra position i sökresultat och för att kunderna ska hitta dig i de sociala kanalerna. Det handlar inte om att finnas och vara aktiv i alla kanaler utan att göra ett urval utav de sociala medier som är mest effektiva för just ditt företag och din målgrupp.

Välj rätt kanaler för ditt företag och din målgrupp

Det finns många kanaler att välja på och det dyker hela tiden upp nya så för att inte lägga onödig tid på en kanal som inte ger ditt företag någonting så gäller det att välja rätt. För att välja rätt så måste du först och främst veta vilken målgrupp du har. Genom att veta vilka de är exempelvis ålder, var de finns geografiskt, vad de vill ha och var de brukar kommunicera så är det lättare att både välja rätt kommunikationskanaler men också hur du kommunicerar med dem. Din produkt eller tjänst kan säkert passa alla men när du jobbar digitalt måste du ta fram en snävare målgrupp som du vill arbeta med online på ett mer intensivt sätt. Det är då du kan konkurrera om kunderna annars försvinner du i mängden och dina kunder hittar inte dig.

Arbeta med dina sökord så att dina kunder hittar dig i sökresultaten på Google – Sökmotoroptimering SEO

För att dina kunder ska hitta dig i sökresultaten på Google, Bing och andra sökmotorer så behöver du arbeta med dina sökord. Det vill säga de ord som du vill att din hemsida och andra kanaler ska hamna på första sidan i sökresultaten. Även i detta fall är det bortslösad tid och pengar att arbeta med alla slags ord du bara kan komma på utan du måste hitta några få huvudsökord att fokusera på som du först och främst får arbeta med att positionera dig bättre på.

Hur ska du arbeta med dina sökord – hur sökmotoroptimerar du?

Framförallt ska du använda dina specifika sökord i dina texter på hemsida, blogg och i dina sociala medier. De ska inte överanvändas utan sparsamt flätas in naturligt i texten både i början, mitten och slutet. På din hemsida och blogg behöver sökorden också finnas med i huvudrubriker samt underrubriker i din text. Det här är det enklaste sättet för dig att arbeta med sökmotoroptimering. För dig som är lite mer insatt i det ”tekniska” bakom din hemsida eller blogg kan också arbeta med så kallade meta taggar och andra html attribut.

Den lite mer ”tekniska” biten med sökmotoroptimering för att synas bättre online

Sökmotorerna använder sig utav olika beräkningstekniker, algoritmer för att bestämma i vilken ordning alla webbsidor ska listas i sökresultaten. Genom att tagga din hemsida och blogg med olika meta taggar och andra html attribut kan du få större möjligheter att synas bättre online. Om du vet hur du kommer åt koden bakom din webbsida så kan du där arbeta med att få in dina sökord på ett naturligt sätt i exempelvis meta description som är den beskrivning som visas om din webbsida i sökresultaten. Du kan också arbeta med sökorden i de html attribut som finns på dina bilder och som heter alt vilket innebär att en beskrivande text kan visas för din bild. Det finns många fler sätt att jobba med detta men dessa är de viktigaste tillsammans med att dina rubriker är markerade som riktiga rubriker med huvudrubrik h1 och underrubriker h2, h3 etc.

Lämna en kommentar