SEO text – sökmotoroptimerade texter och artiklar

SEO text - sökmotoroptimerade texter

Har du ett mindre företag och behöver hjälp med SEO text till din hemsida för att ranka bättre i sökresultaten? Som content writer skriver jag svenska användaranpassade och sökmotoroptimerade texter och artiklar. Mitt fokus ligger på texter som fungerar bra både för positionering på Google men även texter och artiklar som är anpassade för din specifika målgrupp.

Ja, jag behöver hjälp med SEO text

Vad är en bra SEO text?

En bra SEO text tar hänsyn till de algoritmer som olika sökmotorer har och hjälper dig därmed att ranka bättre i sökresultaten. Algoritmerna förändras med tiden och även om du inte hänger med i de allra senaste nyheterna så finns det en hel del grundregler som alltid hänger kvar.

Att skriva text för webben handlar om en bra kombination av SEO och att anpassa texten för besökaren. Användaranpassad text som är lättläst och ger besökaren information och svar på deras frågor är idag en viktig del av SEO.

Läs mer om hur viktigt det är att kombinera SEO text med användaranpassat innehåll. Search Engine Land är en mycket bra källa om sökmotoroptimering och denna artikel är skriven av SEO strategen Jessica Foster.

Grundprincipen för bra sökmotoroptimerade texter och artiklar

Ta hjälp av den här listan för att få en bra grund till bra sökmotoroptimerade texter och artiklar.

  • Varje sida bör fokusera på ett primärt sökord och/eller sökordsfras
  • Varje sida bör bestå av minst 300 ord, gärna mer
  • Texten måste vara unik, så undvik kopierade texter och översatta texter från utländska sidor
  • Sökordet bör finnas med i någon form i titel, huvudrubrik, någon underrubrik och i någon bilds beskrivande text (alt tagg).

Ett viktigt råd när det gäller SEO text

Avslutningsvis så får du här ett värdefullt tips när det gäller SEO text. Ett råd är att när du skriver en text, framförallt brödtexter, så ska du inte tänka så mycket SEO. Sökmotorer och framförallt Google tycker inte om att texten är fullspäckad med sökord och en massa synonymer. Skriv istället ett relevant innehåll vilket innebär en text som är informativ och säljande för läsaren.

Google prioriterar innehåll som är relevant och som utförligt ger besökaren information på den utförda sökningen. En informativ text får ett naturligt flöde av sökord. En överdriven mängd av sökord kan istället ge en lägre position i sökresultaten. Så det gäller att inte vara alltför fokuserad på just SEO utan att se det i ett bredare perspektiv.

En informativ och säljande text innebär att det är större chans att besökaren stannar kvar på din webbsida, besöker flera sidor och att de kommer tillbaka mer än en gång. Detta ger i sin tur bättre poäng hos Google vilket ytterligare ökar dina chanser för bättre ranking i sökresultaten. En win-win situation med andra ord.

Hjälp med SEO texter och artiklar

Kontakta mig om du behöver hjälp med SEO texter och artiklar som är anpassade för din specifika målgrupp.

>> Läs mer om hur jag arbetar med content writing i kombination med SEO.

Beställ SEO texter

/Jenny – Synas på webben