Är din hemsida mobilanpassad?

Är din webbplats mobilanpassad?

Att din hemsida är mobilanpassad kan vara självklart för många som i stort sett bara använder internet på sin mobil. Men för alla är det ingen självklarhet men det borde vara det eftersom statistiken för vilka enheter som används talar sitt tydliga språk. Har du ett företag men har inte mobilanpassat din webbplats så riskerar du dels att

  • missa kunder som kommer till din hemsida via en smartphone eller surfplatta
  • du riskerar hamna lägre ner i sökresultaten på exempelvis Google och missar på så sätt ytterligare kunder

76% av svenskarna använder internet dagligen i mobilen

Svenskarna och internet är en årlig rapport som tas fram genom IIS, Internetstiftelsen i Sverige. I den senaste undersökningen Svenskarna och internet 2017 visar siffror att 76% av svenskarna använder internet dagligen i mobilen (sida 13 det undre diagrammet).

För åldrarna 12 – 45 år så är det 90-97% som dagligen använder internet i sin smartphone. Så är inte dina webbsidor anpassade för en smartphone och du riktar dig till de yngre generationerna som målgrupp kan du förlora viktiga kunder.

Enkelt att testa din hemsida med ett gratis verktyg

Det finns ett gratis verktyg från Google som gör det mycket enkelt att testa om din hemsida är mobilanpassad. När testet är klart kan du också se hur din webbplats ser ut i en smartphone. Oavsett om du själv gjort din hemsida eller beställt den bör du titta igenom hur webbsidorna ser ut i både dator, mobil och surfplatta.

Googles mobile first index påverkar din position i sökresultaten

Google satsar på att göra webben allt mer mobilvänligare eftersom statistiken visar på det ökade användandet. Deras satsning heter mobile first index och har börjat rulla ut på allt fler webbplatser och det kommer att ske gradvis för att skapa en naturlig övergång. Tidigare när en sökning kom från en mobil enhet så visades den mobila versionen och en sökning från dator visade desktopversionen. Googles nya uppdatering innebär att de indexerar din mobila version i första hand och visar resultat från det mobila indexet oavsett vilken enhet sökningen kommer ifrån.

Så vad innebär detta för dig och din hemsida?

Jo du måste ha en mobilanpassad hemsida och när din webbplats visas i en mobil behöver all information även visas där som finns i desktopversionen. Så det är inget bra att något tas bort för mobiler utan informationen ska bara ha en annan plats.

När behöver du göra det?

Nu eftersom du inte vet när det är dags för din webbplats. Ett meddelande kommer att skickas till dig via Search Console om du har aktiverat din hemsida där men då kan det vara ont om tid. Behöver du hjälp med din webbplats för att mobilanpassa den så tänk på att det kan vara svårt att få tag på någon som kan utföra det då flera redan kan ha fullt upp med andra kunder som behöver samma hjälp.

Hur påverkar det min hemsidas position i sökresultaten?

En hemsida som är mobilanpassad kommer att värderas högre av Google än en som inte är det. Din webbplats kan med andra ord få en riktigt dålig position i sökresultaten men här kommer några tips om vad du bör tänka på för att positionera bra när din webbplats går över på mobile first index. Din hemsida behöver

  • vara mobilvänlig enligt de riktlinjer som du hittar via Googles mobilvänlighetstest
  • ha samma innehåll bör finnas i denna versionen som i desktopversionen
  • vara snabb på att ladda hemsidan för besökaren

Testa laddningstiden för din hemsida med Pingdom där du också får veta hur din hemsida förhåller sig i snabbheten jämfört med andra. Det finns också Googles egna PageSpeed Insight där du också kan testa snabbheten och få rekommendationer på vad du behöver göra.

Vilken strategi behöver jag ha för att få en mobilanpassad hemsida?

Det bästa är om det går att bygga om din hemsida så att den blir responsiv, det vill säga så att samma webbsida kan anpassa sig efter skärmen på en dator, surfplatta eller mobil. Är din hemsida väldigt gammal, inte uppdaterad på väldigt länge, byggd med äldre teknik och kanske har en massa avancerade finesser kan det vara svårt att anpassa den så att den blir responsiv. I det fallet behöver du skapa en separat mobilsida. Den stora nackdelen med en separat sida är att den inte uppdateras när du uppdaterar din vanliga webbplats utan kräver hantering separat. Dubbelt arbete med andra ord.

Ett tredje alternativ är att göra om hela din webbplats till en ny fräsch responsiv. Detta kan göras vid sidan av utan att störa din nuvarande webbplats. När väl den nya hemsidan är klar så tar det inte många minuter att ersätta den gamla med den nya.

Lämna en kommentar