Julstäda dina sociala medier inför 2019!

Julstäda dina sociala medier inför 2019

Julen är snart här och december månad kan för en del vara den tid på året då det finns tid till att jobba undan det sista inför det nya året.

Passa då på att även julstäda dina sociala medier och se över din sociala medier strategi inför 2019. Har du inte lyxen att hinna med detta i december så försök att planera in lite tid i början av året för detta.

1. Rensa – sluta följa konton som tar onödig tid

Oavsett vad du ska städa så är det alltid bra att börja med att rensa – och det gäller även dina sociala medier. Att rensa underlättar otroligt mycket eftersom det ger dig en bättre överblick innan du ska börja analysera och planera.

Titta igenom vilka du följer och sluta följa konton som inte följer dig tillbaka eller som inte passar in i din målgrupp eller bransch. Detta är speciellt viktigt om du följer nyhetsflödet då deras inlägg annars tar en massa onödig tid från dig när du sitter och scrollar igenom vad som har hänt sen sist.

Avfölj även inaktiva konton så du slipper gå igenom dem i onödan nästa gång du ska göra en rensning.

Är det första gången du ska rensa så kan denna uppgift ta en del tid. Min rekommendation är att du rensar en gång i kvartalet eller i alla fall två gånger om året, före eller efter sommarledighet och jul. Planera in det i din kalender så att det verkligen blir gjort.

2. Analysera – vilka sociala medier kanaler går bra och varför?

Gå igenom dina sociala medier, kanal för kanal och analysera vilka av dem som har gått bra och varför. Det finns flera anledningar till att en kanal går bättre än en annan.

Här gäller det att mäta rätt värden i dina sociala medier. Antalet följare är egentligen inte intressant då det i sig inte skapar mervärde för ditt företag. En följare följer inte per automatik ditt företag så undvik att köpa följare utan satsa på att få kvalitativa följare till dina sociala medier.

Kvalitativa följare = följare som engagerar sig – gillar, delar, kommenterar.

  • Vilken kanal skapar mest engagemang?
  • Finns din målgrupp i lika stor grad i alla de kanaler som du använder i ditt företag?
  • Har du använt rätt strategi i respektive kanal för att attrahera din målgrupp?
  • Vilka sorts inlägg har gett bäst engagemang per kanal?
  • Svarar du på alla kommentarer och tillräckligt snabbt?
  • Hur gör dina konkurrenter?

3. Planera – uppdatera eller skapa en ny strategi för 2019

Planera hur din strategi ska se ut för 2019.

  • Har du tagit fram rätt målgrupp?
  • I vilka kanaler ska du nå din målgrupp? Behöver du starta med någon ny kanal?
  • Vilka kanaler ska du satsa på, ta paus med eller lägga ner?
  • På vilket sätt ska du nå din målgrupp i varje kanal?
  • Hur ofta ska du uppdatera dina kanaler?
  • Hur kan du förbättra ditt varumärke – branding – i text och bild?
  • Har jag tiden som krävs eller behöver jag avlastning?

Innan du planerar allt detta så behöver du även se över din affärsidé. Passar mina produkter eller tjänster in i 2019? Behöver dem förändras för att bättre passa in? Har jag satsat på rätt saker? Behöver jag bredda min verksamhet eller kanske till och med kapa den för att den är för spretig? Det är många viktiga frågor som du behöver fundera över och hitta svaret på innan du kan ta fram din strategi.

4. Uppdatera – gammalt innehåll

Kolla igenom allt gammalt innehåll för att se om något behöver uppdateras eller till och med rensas bort. Nya saker händer ständigt som kan göra att något i ditt innehåll numera kan ge felaktig information eller att en länk behöver uppdateras. Gammalt material som handlar om ett aktuellt ämne kan behöva uppdateras och publiceras om med nytt datum för att attrahera din målgrupp.

Här kan du även dra nytta av den analys du har gjort i steg två och din nya plan i steg tre. Vad har fungerat bra och gett mest engagemang i dina sociala medier? Kan du uppdatera något av ditt gamla innehåll så att det bättre stämmer överens med vad som fungerar bra för just ditt företag?

Glöm inte bort att även se över dina bilder om de behöver bytas ut! Jag tänker då inte bara på inläggsbilder utan även logotyp, profilbilder och omslagsbilder.

5. Förnya – följ nya konton och börja använda din nya uppdaterade strategi

Hitta nya konton att följa både personer som tillhör din målgrupp men även inom din egen bransch. Samarbeta och nätverka är bra samtidigt som du håller koll på vad dina konkurrenter gör och vad som får dem att vara framgångsrika. På köpet syns du även för deras kunder.

När du har julstädat klart dina sociala medier så är du redo att sätta igång med din nya uppdaterade strategi och nå ut med ditt budskap!

Behöver du hjälp?

Behöver du hjälp med dina sociala medier? Kontakta mig för att se hur jag som social media manager och digital marknadsföringskonsult kan hjälp dig i ditt företag.

>> Läs mer om mina tjänster som social media manager.

Få hjälp med sociala medier

/Jenny – Synas på webben

Lämna en kommentar