6 tips på copywriting för nyhetsbrev

 tips på copywriting för nyhetsbrev

Få copywritingtips för dina nyhetsbrev! Innehållet i dina nyhetsbrev är så klart en viktig framgångsfaktor för att lyckas med dina nyhetsbrev. Här delar jag med mig av mina bästa tips på copywriting för nyhetsbrev.

1. Lär känna din målgrupp

När du skriver ditt nyhetsbrev behöver du känna till din målgrupp. Vem är din största köpbenägna drömkund för dina produkter eller tjänster? Är det främst kvinnor eller män? Vilken ålder och vilka ämnen är de intresserade av?

Genom att lära känna din målgrupp så vet du vilken information dina läsare vill ha och vilken ton och struktur du behöver använda i nyhetsbrevet.

2. Samtala med din målgrupp

Samtala direkt med dina läsare genom att använda pronomen du istället för vi.

3. Ge lösningar på dina kunders problem

Poängen med dina nyhetsbrev är att fånga dina kunders intresse och att bygga ett förtroende. För att din målgrupp ska ta sig tid att läsa ditt nyhetsbrev och även de efterföljande så behöver du bjuda på information som de har nytta av.

Erbjud relevanta råd och verktyg som kan lösa problem för din målgrupp istället för att köra traditionellt säljsnack.

4. Fokusera

Fokusera på någon enstaka nyhet istället för att överösa dina läsare med massor av nyheter med allt som har hänt eller är på gång. Respektera dina läsares tid som de lägger på att läsa dina nyhetsbrev och ge dem ett noga tänkt urval som kan intressera din målgrupp. Då är det större chans att de läser fler av dina nyhetsbrev istället för att avprenumerera på din tjänst.

Du behöver också ha något kvar att skriva om nästa gång.

5. Skapa nyfikenhet

Ha också ett fokus på att vara så pass kortfattad i dina nyheter för att dina läsare ska orka läsa hela nyhetsbrevet men även ge tillräckligt mycket information för att de ska bli nyfikna att läsa och lära mer.

Målet är också att de ska klicka sig in på din hemsida eller den sociala kanal som är aktuell för att både öka trafiken och bearbeta dina kunder vidare i köpprocessen vilket ökar din chans att sälja.

6. Hur ofta ska du skicka nyhetsbrev?

Hur ofta du ska skicka ut information beror mycket på vilken verksamhet du har. Finns det inget särskilt syfte att skicka ut nyhetsbrev ofta så är en rekommendation att skicka ut en gång i månaden. Då minskar du risken att dina läsare tycker att du spammar dem med information vilket annars kan resultera i de markerar dina e-post som skräppost och att de väljer att avprenumerera.

En gång i månaden är också minimum för att inte dina läsare ska glömma bort dig mellan varven. Bestäm dig för en frekvens och håll fast vid den så att dina läsare vet när de förväntar sig e-post från dig.

Program för att skicka nyhetsbrev

Det finns en hel del program att välja på för att skicka ut nyhetsbrev. Har du nyligen startat ditt företag så kanske du inte har så stor budget för diverse digitala verktyg som du kan behöva i ditt företagande. Du är kanske också ny på att skicka nyhetsbrev och då kan det vara bra att testa en produkt som är gratis. Jag rekommenderar ett svenskt företag Get a newsletter.

Tjänsten är gratis så länge du har upp till 100 prenumeranter. Har du fler prenumeranter så är kostnaden ändå låg jämfört med andra tjänster. Växer du ur verktyget och vill gå över till ett mer avancerat program med fler automatiseringsfunktioner etc. så är det enkelt att plocka ut din prenumerationslista från Get a newsletter.

Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Prenumerera på mitt nyhetsbrev för fler tips i din digitala marknadsföring

/Jenny – Synas på webben

Lämna en kommentar